Powiem Ci jak to wygląda u mnie .
Przy 'normalnych' klientach - jest brief, lub krótki wywiad, w którym zbierasz informacje o tym jaki jest ulubiony kolor żony prezesa czym zajmuje się firma, kto jest klientem docelowym, czy są już jakieś firmowe kolory, dotychczasowe podjęte działania itp itd. Gdy mam wszystko zebrane od strony klienta to następnym krokiem jest research i potwierdzenie czy to co mówi prezes to prawda (a wierz mi, to co sobie ubzdurają właściciele firm o swoim biznesach to czasem magia w porównaniu do rzeczywistości). Po klepniętym budżecie dalej wchodzi program do grafiki wektorowej. U mnie jest to Illustrator. Tworze sobie jakąś koncepcję w głowie i sprawdzam czy się sprawdzi ? Ot tak.
Nawiązując do twojego pytania - co z fontami?
No nic ? Fonty np. udostępnione od google są bezpłatne i można je wykorzystywać. Są fonty płatne, do których potrzebujesz licencji na wykorzystanie komercyjne. Ja osobiście rzadko widuje, że ktoś stworzył customowy font do logo ?Chyba, że to jakiś wytwór typograficzny, ale wtedy większość albo pisze ręcznie albo edytuje istniejący...
Przy klientach low-costowych proponuje logotypy, które zostały odrzucone na etapie innych realizacji. Taki recykling ?